Film alltså.. Det har nog mer nackdelar än fördelar. Film är dyrt, hur man än gör så är det dyrare än ett SD-kort. Så varför envisas vissa människor med att använda sig av något som är dyrt, luktar illa, har ett bäst före datum och kan bli totalt fel. 
 
Att fota med film tar tid, det tvingar den stressade nutidsmänniskan att varva ner och verkligen titta på sin omgivning. Med en digitalkamera eller telefon kan man knäppa kort på allt och inget och sen i efterhand slänga dem som man inte gillade. Med film kostar varje kort du tar och du har bara 24 eller 36 stycken. Jag tror att just det är vad som fått många i min egen ålder att plocka upp filmkamera.
 
Kanske är det en trend just nu bland hipsters, Lomography är populärt och erbjuder en helt annan upplevelse än att fota med sin digitalkamera. Imperfektion kan vara trevligt och det ger en mer konstnärlig känsla som jag tror kan locka många idag. Det handlar inte så mycket om kvalitén på de kort du tar ute mest om motivet. En väldigt trevlig och uppmuddrande tanke. Sen hoppas ju jag att många av de som intresserar sig för lomography så småningom köper sig en riktig SLR och försöker lära sig att ta "bra" bilder.
 
Polaroid, impossible och istax har nog en stor plats i framtiden. Direkta resultat passar nog många idag och med tanke på hur bra den nya 2.0 filmer från impossible är så kommer de absolut att ha en plats i framtiden. Hoppas bara att priserna kan gå ner något och att de kan bli lättare att få tag på. 
 
Så kommer film att fortsätta finnas?
Jag hoppas verkligen det. Men just nu är det en trend och försäljningen kommer nog att pika om ett par år för att sen sjunka något men inte till de nivåerna som var på 00-talet när ALLA började köpa digitalkameror. Fler unga kommer att upptäcka film, människor som aldrig använt film förut. Jag fick min första kamera när jag var 10, det var en filmkamera. 
 
Film kommer alltid att finnas, kanske inte i så många varianter som idag. Kanske kommer vi till och med att se nyheter. 

Kommentera

Publiceras ej